Egypte - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Tjitte Zuur - WaarBenJij.nu Egypte - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Tjitte Zuur - WaarBenJij.nu

Egypte

Blijf op de hoogte en volg Tjitte

26 December 2014 | Egypte, Aswan

Dinsdag 16 dec ben ik op het vliegtuig gestapt richting Cairo Egypte. De bedoeling is dat ik in ongeveer 6 weken de Nijl afzak richting Soedan en dan afbuig richting Ethiopie en vanuit Addis Abeba eind januari terug vlieg naar Nederland.
Op Schiphol begon het direct al goed, voor mij werden twee mannen uit de rij bij de douane geplukt, het had wel iets weg van een aflevering van Border Patrol. We vertrokken met vertraging want zij of anderen hadden kun zaakjes kennelijk niet in orde en mochten niet mee waarop hun bagage weer van boord moest worden gehaald.
Na een vlucht van 4,5 uur landden we midden in de nacht in Cairo. Na een dolle rit in een taxi over de ring van Cairo en het passeren van veschillende militairen en checkpoints was ik helemaal op mn gemak (ahum).
De dagen in Cairo bestonden uit tripjes naar de ambassade van Sudan om een visum te regelen voor dat land. Hier had ik een aanbevelingsbrief van de Nederlandse ambasade voor nodig. Dus naar de Nederlandse ambassade maar leg in een een miljoenenstad als Cairo dat maar eens uit aan een taxichauffeur die geen engels spreekt (en mijn arabisch is nog niet veel meer dan het niveau sallamalijkoemmhaalhemuitdebroekenbekijkoem). Een dagvullend programma dus. Bij de Nederlandse ambassade kreeg ik een brief mee gericht aan de sudanese collegas dat ze niet meer werkten aan die onzin van een aanbevelingsbrief; van iemand met een NL paspoort moesten ze maar gewoon aannemen dat het een geschikte kerel was. Gelukkig streken de Sudanesen over hun hart en na het doorschuiven van USD 100,- was ik weer een plaatje rijker in mn paspoort.
Me bijna oplaten lichten door een Eguptische student die opvallend goed engels sprak (en dat leren ze echt niet op school). Ik had zn mooie papyrustekeningen al bijna in mn tas (zo mooi waren ze niet, ik koos de minst lelijke). Ik kreeg de ene voor niks maar voor de andere was het wel leuk als ik een kleine gift kon doen voor de bruiloft van zn zusje die toevallig morgen ging trouwen. Ai, dit ging helemaal de verkeerde kant op, wegwezen hier, bedankt voor de thee en tot later.
Natuurlijk de piramides gezien en me in de avonden vermaakt met de lokale nr 1 vrijtijdsbesteding hier: waterpijp roken.
Na Cairo bn ik per trein naar het zuiden gegaan, naar Luxor. Hier een mooi stukje met een luchtballon gevaren voor omgerekend nog geen E 30,- (dit compenseerde dan weer mooi al die keren dat ik wel overal het dubbele voor heb betaald). Na Luxor de Nijl verder afgezakt per heus cruise schip. Ondanks dat het kerst was zat de boot waarop plaats is voor zon 150 man lang niet vol. Sowieso zijn na het afzetten van president mubarrak en de daaropvolgende onrust de aantallen toeristen die Egypte aandoen dramatisch gezakt.
Ik ben nu in het zuidelijkste puntje van Egypte en hoop morgen de grens over te gaan naar Sudan. Het wordt nog n spannend dagje want ik moet het eerste stuk met de boot. Er zijn twee boten; een doet er 18 uur over en een 2 en dan nog n paar uur in de bus. Het is me alleen nog niet helemaal duidlijk welke waar vertrekt...

  • 26 December 2014 - 20:01

    Christel En Hoeks:

    Ha Tjitte,

    Leuk om je verhalen weer via de oldscool waarbenjij.nu website te lezen. Heel veel plezier nog daar en geniet ervan.

    Op naar het volgende verhaal!

  • 26 December 2014 - 22:49

    Aletta:

    Voorzichtig aan met je avonturen. Mooi om te lezen hoor! Succes en tot horens......

  • 27 December 2014 - 00:14

    Eva :

    Tjitte wat schrijf je weer op een fantastische manier!! Je moet je verhalen toch eens bundelenuin een boek. Je ambassade verhaal klinkt weer zo herkenbaar van toen ik een visum voor Egypte aanvroeg in Israël. Ook dat is met een hoop geld opgelost. Ik ben erg benieuwd hoe het je in Sudan zal vergaan en kijk weer uit maar de typische Zuur foto's. Fijne reis.

  • 27 December 2014 - 00:15

    Eva :

    Tjitte wat schrijf je weer op een fantastische manier!! Je moet je verhalen toch eens bundelenuin een boek. Je ambassade verhaal klinkt weer zo herkenbaar van toen ik een visum voor Egypte aanvroeg in Israël. Ook dat is met een hoop geld opgelost. Ik ben erg benieuwd hoe het je in Sudan zal vergaan en kijk weer uit maar de typische Zuur foto's. Fijne reis.

  • 27 December 2014 - 00:15

    Eva :

    Tjitte wat schrijf je weer op een fantastische manier!! Je moet je verhalen toch eens bundelenuin een boek. Je ambassade verhaal klinkt weer zo herkenbaar van toen ik een visum voor Egypte aanvroeg in Israël. Ook dat is met een hoop geld opgelost. Ik ben erg benieuwd hoe het je in Sudan zal vergaan en kijk weer uit maar de typische Zuur foto's. Fijne reis.

  • 27 December 2014 - 00:15

    Eva :

    Tjitte wat schrijf je weer op een fantastische manier!! Je moet je verhalen toch eens bundelenuin een boek. Je ambassade verhaal klinkt weer zo herkenbaar van toen ik een visum voor Egypte aanvroeg in Israël. Ook dat is met een hoop geld opgelost. Ik ben erg benieuwd hoe het je in Sudan zal vergaan en kijk weer uit maar de typische Zuur foto's. Fijne reis.

  • 27 December 2014 - 00:17

    Eva :

    Haha oeps lang leve reacties plaatsen via smartphone

  • 27 December 2014 - 04:28

    Rik:

    Dat je niet ff n gift voor die bruiloft gaf...Tjitte toch!

    Mooi avontuur!

  • 28 December 2014 - 12:15

    Hessel:

    Lekker Tjitte, konden de Egyptenaren je nog wat leren over de waterpijp?

  • 30 December 2014 - 16:59

    Beppe:

    hoi Tjitte,
    Wat zie jij wat van de wereld! De taal is zeker soms wel een probleem. Prachtig reisverslag.
    Uniek.
    Veel liefs van Beppe, Rob en Janke

  • 01 Januari 2015 - 19:00

    Jan En Tilly:

    Dag Tjitte, Vanuit Marum alle beste wensen voor 2015!. Geniet maar veel van jouw reis. We lezen graag jouw belevenissen. groet'n

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Egypte, Aswan

Cairo - Addis Abeba

Een reis over land van Cairo naar Addis Abeba

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2015

Sudan

26 December 2014

Egypte
Tjitte

Actief sinds 19 Jan. 2009
Verslag gelezen: 675
Totaal aantal bezoekers 49776

Voorgaande reizen:

16 December 2014 - 29 Januari 2015

Cairo - Addis Abeba

01 Januari 2012 - 02 Maart 2012

Afrika

03 Februari 2009 - 01 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: