back in business - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Tjitte Zuur - WaarBenJij.nu back in business - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Tjitte Zuur - WaarBenJij.nu

back in business

Door: Tjitte

Blijf op de hoogte en volg Tjitte

08 Januari 2012 | Mozambique, Maputo

Na mijn trip in 2009 van Nederland naar Thailand (zie ' Mijn eerste reis' )over land vond ik het hoog tijd worden voor een nieuwe onderneming.
Het plan is om naar Johanesburg in Zuid-Afrika te vliegen en van daar uit over land met de bus en ander lokaal vervoer te reizen naar Nairobi in Kenya om van daar op 1 maart terug te vliegen naar Nederland. Een ritje van ca 3000 km door landen als Zuid-Afrika, Mozambique, Malawi, Tanzania, Rwanda en Kenia.
Na oud&nieuw te hebben gevierd in het Brabantse Nuenen ben ik op 1 januari op het vliegtuig gestapt richting Johannesburg, Zuid-Afrika. Na een overstap in Dubai kwam ik om 11.00 uur de volgende dag aan in Johannesburg. Het hostel waar ik de eerste dagen zou verblijven lag in een buitenwijk van de stad. Ondanks dat alle huizen hier omgeven zijn door muren met prikkeldraad / stroomdraad en alle verhalen over moordenaars, rovers en verkrachters die deze stad zouden bevolken bleek het toch veilig genoeg om op slippers naar de supermark te gaan. Tijdens de paar dagen in Jo'burg heb ik oa en bezoek gebracht aan het apartheidsmuseum. Schokkend om te zien dat een scheiding op huidskeur en ras na alles wat er in de WOII gebeurd is nog mogelijk was en dat hier in 1994 pas een einde aan is gekomen. Het plan was om niet te lang in ZA te blijven en om snel door te gaan naar Mozambique. Een visum voor dit land zou ik in Swaziland halen. Eenmaal in de bus richting Swaziland bleek dat dezelfde bus ook doorging naar Maputo, de hoofdstad van Mozambique. Ik vroeg de bijrijder of de bus aan de grens bleef wachten op de mensen die nog geen visum hadden (waaronder ik dus)en die terplekke een visum probeerden te krijgen. De bus zou blijven wachten op deze mensen. De plannen werden gewijzigd in ik besloot Swaziland te skippen en in de bus te blijven zitten tot Maputo. Na de gebruikelijke hectiek en oplichtingspraktijken aan de grens reden we Mozambique en daarmee voor mijn gevoel het echte Afrika binnen; veel krotten (de tour door Soweto, de grootste sloppenwijk van Afrika, had ik dus ook wel achterwege kunnen laten), veel troep op straat en een soort half open savanne landschap. Na een dagje de sfeer te hebben geproefd in Maputo ben ik doorgegaan naar het kustplaatsje Tofo. Alles is hier opgetrokken uit riet en palmboom bladeren. Het doet een beetje denken aan de Thaise eilanden en ondanks of juist dankzij dat het massatoerisme hier nog niet echt is doorgedrongen is het strand en de bijbehorende feestjes hier goed.
De bedoeling is om vanaf hier langzaam (want dat gaat alles hier) richting het noorden te gaan. Aan het einde van deze week hoop ik dan Malawi binnen te gaan.

  • 08 Januari 2012 - 13:46

    Johanna:

    Leuk verhaal! Geniet ervan en houd me op de hoogte!! En ... De beste wensen voor 2012!

  • 08 Januari 2012 - 13:55

    Twan Van Den Boomen:

    Hey Tjitte,

    Zijn je groene vingers ontjeukt en heb je Fertilis tijdelijk geparkeerd? Mooi dat je weer een mooie reis aan het maken bent.

    Nooit geweten dat jij op grote negerinen viel, maar we zien haar wel als je terug bent!

    Groeten,

    Twan

  • 08 Januari 2012 - 14:22

    Harry & Tessa:

    Mooi verhaal zuur. veel plezier in Afrika. We blijven je volgen.

    Gr,

    Harry en Tessa

  • 08 Januari 2012 - 15:13

    Bas:

    Leuk te horen dat je weer op pad bent! Ben je alleen?

    Hou ons op de hoogte!

  • 08 Januari 2012 - 15:25

    Gerdie:

    Tjitster! Veel plezier!

    ps: Je auto doet het nog prima! ;)

  • 08 Januari 2012 - 15:43

    Afke:

    Hoi Tjitte.
    Een hele fijne vakantie en geniet er van.Mooi verhaal ik ga je weer volgen.
    Groetjes van Afke ut Grunn

  • 08 Januari 2012 - 16:28

    Jan En Hillie:

    Hallo,
    Allereerst de beste wensen voor 2012 en een geweldige reis toegewenst,
    Groetjes uit het natte en koude Marum

  • 08 Januari 2012 - 19:50

    Geja:

    Tjitte! Ja hoor hij is weer op pad!
    Mooi verhaal weer! Ik wacht in spanning op de foto's/ in welke aparte situaties je nu weer beland!
    Veel plezier!
    Grs geja

  • 08 Januari 2012 - 20:56

    Barbera En Willem:

    Allereerst al het goede voor 2012 toegewenst. En zie hier het eerste verslag verheug me op het volgende.Groetjes uit een nat en stormig Marum.

  • 08 Januari 2012 - 22:02

    Roelof:

    Goeie trip Tjitte. Succes en geniet!

  • 08 Januari 2012 - 23:28

    Rinze:

    Ik denk dat er genoeg putjes voor Fertilis te vinden zijn onderweg Zuur. Goeie move van je om je klantenkring wat uit te breiden.

    Enjoy!

  • 09 Januari 2012 - 06:26

    Bram En Berber:

    Hey Tjitte,
    Een goede reis gewenst vanuit het Limburse! Hopelijk heb je daar beter weer dan hier!
    Groetjes

  • 09 Januari 2012 - 09:25

    Eusje:

    leuk om weer iets van je te horen tjitte!!
    Dikke kus

  • 09 Januari 2012 - 14:30

    Pake En Beppe:

    Hallo Tjitte,je bent al weer een heel eind weg, we kunnen je mooi volgen.
    Ze hielden daar gisteren feest zagen we op de TV dat was zeker ter ere van jou komst in Afrika. Het is een mooi reisverslag We wensen je veel plezier
    en wees voorzichtig en de hartelijke groeten van Beppe en Pake , A Dieu.

  • 09 Januari 2012 - 18:33

    Jacco:

    He Tjitte,

    Ik ben benieuwd hoe je je kater hebt verwerkt op 1 januari, lekker in het vliegtuig! Ik had em de hele dag bij me ;-)

    Mooi verhaal!

    Groeten Jacco

  • 09 Januari 2012 - 18:40

    Henk En Martiene:

    Hoi Tjitte,

    Al het goede voor 2012 en geniet van je reis!

    Groetjes,
    Henk en Martiene

  • 10 Januari 2012 - 18:39

    Daan:

    Hey Tjitte,

    Ben weer benieuwd naar al je belevenissen, begint alweer goed!

    Goed om te horen dat je reis voorspoedig is verlopen na 'n mooi oud en nieuw:)

    gr
    Daan

  • 22 Januari 2012 - 13:49

    Jan En Alie Jellema:

    We hebben je verslag gelezen en er van genoten. Vanuit een koud en winderig Marum doen we je de groeten en wensen jou een fijne tijd toe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Maputo

Afrika

Recente Reisverslagen:

07 Maart 2012

Aan alles komt een eind

20 Februari 2012

Het heeft even geduurd..

04 Februari 2012

Visumstress, plastic tassen smokkel en. gorilla's!

27 Januari 2012

Afgelopen week

15 Januari 2012

Met z'n allen
Tjitte

Actief sinds 19 Jan. 2009
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 49782

Voorgaande reizen:

16 December 2014 - 29 Januari 2015

Cairo - Addis Abeba

01 Januari 2012 - 02 Maart 2012

Afrika

03 Februari 2009 - 01 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: