Met z'n allen - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Tjitte Zuur - WaarBenJij.nu Met z'n allen - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Tjitte Zuur - WaarBenJij.nu

Met z'n allen

Door: Tjitte

Blijf op de hoogte en volg Tjitte

15 Januari 2012 | Malawi, Blantyre

Het vorige verhaal eindigde in Tofo. Een gehucht met enkele optrekjes voor toeristen aan een azuurblauwe zee (Indische oceaan) in het zuiden van Mozambique. Maandag ben ik verder gegaan naar Villankulo, een badplaats een uurtje of vijf noordelijker. Het vervoer bestaat hier meestal uit minibusjes van Chinese of Japanse makelij, ze zijn ook op deze mensen berekend dus van enige beenruimte is geen sprake. Ze hebben vaste bestemmingen maar geen vaste vertrektijden, ze vertrekken pas als ze vol zijn. Vol betekend hier niet dat alle zitplaatsen bezet zijn maar dat ieder hoekje en gaatje vol wordt gepropt met mensen. Een extra zitplaats kopen voor wat meer ruimte leek mij als rijke Europeaan wel wat maar dat kon ik dus vergeten. In Villankulo had ik al snel een goed hostel gevonden. Na een dagje ingeblikt te hebben gezeten was het uitermate genieten liggend in de hangmat met een biertje aan de rand van het zwembad. Het reizen moet natuurlijk wel leuk blijven.
Woensdag liep de wekker om 04.45 uur af. Ik zou een dagje uit varen gaan naar een van de eilanden voor de kust (de Bazaruto Archipelago voor de liefhebbers). Ontbijt met zonsopkomst op de boot. De boot was van het type Somalische piratensloep. Het had een moter maar voor de zekerheid namen we toch ook maar een zeil mee. De dag op het eiland bestond uit slapen, snorkelen en me goed laten verbranden.
De volgende dag zou weer een lekker dagje van reizen worden en begon al om 04.00 uur. Alles liep gesmeerd totdat ergens halverwege de rit de trekhaak los kwam te hangen. De bus had een aanhanger en het leek erop dat de chauffeur wat bijbeunde als verhuisbedrijf. De trekhaak werd vervolgens volgens de laatste Mozambiquaanse APK eisen met een stuk touw aan de bus bevestigd. We vervolgden de rit op halve kracht om te voorkomen dat de trekhaak weer los zou laten maar wat dus toch gebeurde. Na het weer vast te hebben gebonden stopte de chauffeur bij een benzine station en liet de aanhanger en ons daar achter om iemand te vinden die de trekhaak vast kon lassen. Er werd niet geklaagd, de mensen nemen het zoals het is. Na twee uur wachten konden we verder. Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming kon ik nadat ik eerst alle opdringerige taxichauffeeurs en ander ' behulpzaam' tuig van me had afgeslagen (blijft leuk) het hostel vrij makkelijk vinden.
De meeste gebouwen hebben hier een nachtwaker. Iemand gekleed in een overal en met een stok of gummyknuppel die 's nachts een oogje in het zeil houdt (als ie ze open heeft tenminste). De nachtwaker van dit hostel spande de kroon. Hij stelde zich voor als Rambo en deed die naam dan ook eer aan; hij was gekleed in een zwart gevechtstuniek, droeg een zwarte barret, een zonnebril (ook 's nachts) en legerkisten. Aan zijn riem hingen naast een gummyknuppel ook een set handboeien en een groot kapmes.
Vrijdag ben ik de grens met Malawi over gestoken. Gelukkig waren hier geen rijen en was het visum zelfs gratis.
Malawi is bij veel mensen lang niet zo bekend als haar buurlanden Zamia en Tanzania. Als het al in het nieuws komt dan is het meestal niet vanwege de supervriendendelijke inwoners en het gevarieerde landschap maar vanwege het aids/HIV probleem (12% van de bevolking lijdt hieraan en de armoede (bijna de helft van de bevolking is chronisch ondervoed en de gem levensverwachting is slechts 43 jaar). Gelukkig spreken ze hier Engels (Malawi is een voormalige Engelse kolonie) en geen Portugees zoals in Mozambique (mijn Portugees was niet zo best). De temperatuur is hier ook beter, 25 C ipv 35 C in Mozambique.
De planning is dat ik in een dag of 9 richting de grens met Tanzania zal reizen. Ik denk dat ik me die dagen wel zal vermaken.

  • 15 Januari 2012 - 09:14

    Ch'lotje:

    LEUK LEUK VIND IK LEUK

  • 15 Januari 2012 - 09:27

    Rrudi Laturiuw:

    mooi tjitte. Veel plezier nog de komende tijd in afrika

  • 15 Januari 2012 - 10:34

    Bert:

    Hey Zuur,

    Gaat het niet een beetje snel op deze manier? Als je zo door gaat kunnen we volgende week wel op stap in Nairobi.

    Goeie reis,

    Bert

  • 15 Januari 2012 - 12:03

    Bryan:

    Ik ga je belevenissen weer volgen Tjitte!
    Heel veel succes en plezier daar!

  • 15 Januari 2012 - 12:18

    Barbera En Willem:

    Mooi verslag Tjitte. Je hebt een zwaar leven daar met een pilsje liggend in een hangmat bij het zwembad kom je wel weer terug? Succes met de volgende etappe.

  • 15 Januari 2012 - 12:18

    De Middendorpjes:

    Leuk om weer mee te beleven wat je zoal meemaakt op je reis door Afrika. We hebben wel even moeten zoeken voordat we je herkenden op de foto in de bus ... als twee druppels water ... je gaat helemaal op in de omgeving!
    Op het gebied van het eten in Afrika kan ik je een tip geven ... 'biltong' ... gedroogde, geschaafde reepjes vlees ... heerlijk!
    vanuit het Veluwse oerwoud wensen we je een pracht reis en we blijven meele-v/z-en.
    Groet, Erik

  • 15 Januari 2012 - 13:42

    Jan En Tilly:

    Moi Tjitte,
    Geweldig om jouw reisverhalen weer te kunnen volgen! Je schrijft leuke stukjes. Wij genieten zo de reis een beetje met je mee. Goed op jezelf passen en heel veel plezier.
    groet'n uit Marum.

  • 15 Januari 2012 - 18:23

    Otto:

    Tjitte, wat weer een schitterend verhaal. Ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal. Namens Margreet en mij heel erg bedankt voor je kaart, echt heel leuk. Groetjes

  • 15 Januari 2012 - 21:56

    Twan:

    He Zuur,
    Wist niet dat je weer op reis was.
    Afrika is mooi! Malawi hier trouwens wel bekend. Afgelopen zomer nog geweest:) veel plezier!
    Groet,
    Twan

  • 16 Januari 2012 - 07:41

    Joost W:

    He Tjitte,

    wat een briljante verhalen schrijf jij toch... Ik lees ze met heel heel veel plezier.

    Maak er nog een mooie trip van daar!

    Joost
    ps. Kan jij nog wat bijklussen als hovenier?

  • 16 Januari 2012 - 12:49

    Rinze:

    Säure!

    Mooi om te lezen dat de grenswachters van Malawi inmiddels een beetje schappelijker zijn geworden:P.
    Nog een beetje op zoek naar de big five aldaar?
    Malawi heeft overigens ook leuke strandfeestjes mocht je nog bij Lake Malawi in de buurt zitten.

    Groetn oet Grunn

  • 16 Januari 2012 - 13:25

    Tessa:

    Ik lees niets over een potentieel vriendinnetje, jammer :)

  • 16 Januari 2012 - 15:23

    Christel:

    Hey Tjitte,

    Leuk om je grappige verhalen weer te lezen.Succes tussen alle locals daar muzungu!

    Veel plezier.

    Gr Christel

  • 17 Januari 2012 - 13:48

    Nienke:

    Gaaf Tjitte!! En die foto in dat busje is hilarisch! :-)

  • 17 Januari 2012 - 17:01

    Hoeks:

    Ha Bonzo,

    Vet om te lezen dat je weer op reis bent.

    Veel plezier daar nog en ik zie je verslagen graag tegemoet.

    Grtz Hoeks

  • 18 Januari 2012 - 19:21

    Tilly:

    Fantastisch Zuur!!!
    Wat een leven man!
    Keep us updated!
    x

  • 19 Januari 2012 - 22:43

    Vul Hier Je Naam In.:

    Vul hier je reactie in...

  • 19 Januari 2012 - 22:47

    Aletta:

    Je bent top! Ik blijf het leuk vinden dat jij zoiets doet. Is deze reis net zo interessant als de vorige of echt weer heel anders? Je maakt weer genoeg mee, denk ik. Geniet ervan.

    Groeten vanuit het zonnige Marum, maar niet heus....

    Luitzen en Aletta

  • 20 Januari 2012 - 12:35

    Marieke:

    SHIITT Wat maak jij toch weer een gave reis! Klinkt goed allemaal. Ik ben helamaal niet jaloers! Als je in Tanzania nog door Morogoro komt moet je ze maar de groeten van me doen haha! Ik ben ondertussen voor de tweede keer aan het insneeuwen hier! Morgen valt er weer bijna een halve meter! Vandaaf door de wind bijna alle liften dichten, dus geniet maar van die zon daar!!

  • 21 Januari 2012 - 19:39

    Pake En Beppe:

    Hallo Tjitte we hebben jouw verhalen gelezen en de foto's gezien ja heel goed.We zoeken nog even op waar je zo ogeveer bent. de hartelijke groeten van Pake en een dikke tút van Beppe.
    Wees voorzichtig, A Dieu.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Afrika

Recente Reisverslagen:

07 Maart 2012

Aan alles komt een eind

20 Februari 2012

Het heeft even geduurd..

04 Februari 2012

Visumstress, plastic tassen smokkel en. gorilla's!

27 Januari 2012

Afgelopen week

15 Januari 2012

Met z'n allen
Tjitte

Actief sinds 19 Jan. 2009
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 49827

Voorgaande reizen:

16 December 2014 - 29 Januari 2015

Cairo - Addis Abeba

01 Januari 2012 - 02 Maart 2012

Afrika

03 Februari 2009 - 01 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: