Op het criminele pad? - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Tjitte Zuur - WaarBenJij.nu Op het criminele pad? - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Tjitte Zuur - WaarBenJij.nu

Op het criminele pad?

Door: Tjitte

Blijf op de hoogte en volg Tjitte

23 Februari 2009 | Turkije, Istanbul

Na drie dagen in Belgrado te zijn geweest heb ik afgelopen dinsdag de trein naar Sofia, Bulgarije genomen. De eerste vier uur van de in totaal acht uur durende reis waren niet heel spectaculair. Na vier uur moest ik een treinstel naar achteren omdat de trein werd gesplitst en ik tot dan toe in het deel dat naar Skopje, Macedonie ging zat. Ik kreeg gezelschap van een Servier die opweg was naar zijn vrouw en kinderen in Bulgarije. Hij sprak redelijk Engels maar voor de rest was het een beetje een simpele ziel. Mijn aandacht ging dan ook al snel richting het raam en het nu mooie uitzicht. Vlak voor de grens met Bulgarije moest ik naar de WC. Bij de WC aangekomen waren er een paar vrouwen nogal zenuwachtig bezig het halve interieur van de trein te demonteren. Waarom was me een raadsel, maar ik had zo m'n vermoedens. Terug bij m'n coupe waren een paar vrouwen bezig plastic zakken uit het raam te gooien. We kregen nu ook gezelschap van een Sevische vrouw. Zij vroeg mij en de Servier om een paar sloffen sigaretten bij ons te houden. Ik antwoordde dat ik niet rookte. De Servier was wel bereid om een paar slof sigaretten bij zich te houden. Bij de grens aangekomen kwam een peleton douanebeambten de trein binnen. Panelen werden losgeschroefd, we moesten de coupe uit, deze werd binnenstebuiten gekeerd en de tassen moesten open. Na een uur konden we verder en passeerden we een tijdzone (+1). De Servische vrouw haalde opgelucht adem en trakteerde ons op een halve striptease; de een na de andere slof sigaretten kwam uit haar broek te voorschijn ;).

In Sofia in het royale appartement van Dominic verbleven. Dominic komt van oorsprong uit Londen maar woont al ruim twee jaar in Sofia. De stad Sofia is vrij grauw. Dit kan je niet zeggen van het nachtleven. Dominic is een ware expert wat mooie kroegjes betreft. Zo belanden we de eerste avond in een hele oude kroeg / schuur, verstokt van enige elektriciteit. De verlichting bestond uit kaarsen en de muziek werd verzorgt door een bejaarde violist en diens compaan achter de piano. Hier raakte ik aan de praat met drie Duitse jongens van een jaar of 23. Ze waren met hun Nissan Pathfinder (hoe toepasselijk ;) ) onderweg van Australie naar de Heimat. Nu al bijna 2,5 jaar maar ze waren bijna thuis (www.quernachhause.de.vu)

De reis voerde vervolgens per nachttrein naar Istanbul, Turkije. M'n hostel bevindt zich in het toeristische gedeelte van de stad. Het uitzicht bestaat uit de Zee van Mamara en ik word 's morgens gewekt door de imam van de Blauwe Moskee die via de luidsprekers oproept tot het gebed. Gisteravond in een eettentje een leuke conversatie gehad met het personeel. Toen ik vertelde dat ik uit Nederland kwam zei de kok: " Aah, hash, marhuana". Ik zei: "Yes". Daar werden de heren blij van en ik moest gaan zitten. Vervolgens kreeg ik thee en baklava voorgezet. Ondertussen werd een ober er op uit gestuurd om geld te wisselen. Toen de ober terug kwam vroeg de kok hoeveel het dan moest kosten. "Wat?" vroeg ik. "Hash, marhuana", zei de kok. Ik: "weet ik niet, ik verkoop dat spul niet". Toen we er achter kwamen dat we elkaar verkeerd hadden begrepen begon de kok te lachen, de thee en baklava waren van het huis. Net een bezoek gebracht aan het Iraanse consulaat om een visum voor Iran te regelen. Dit kan acht tot tien dagen duren. Goedkeuring moet namelijk uit Teheran komen. Tot die tijd kan ik me denk ik nog wel vermaken in Turkije.

  • 23 Februari 2009 - 12:50

    Drewes:

    Hey Tjitte,

    Leuk om weer wat van je te lezen. Knap van je hoe je in je eentje de weg door Europa weet te vinden.

  • 23 Februari 2009 - 15:05

    Daan:

    He Zuur,
    Klinkt allemaal weer mooi, grappig dat je nog zoveel verschillende mensen ontmoet. Hoop dat het een beetje gaat lukken met je visum voor Iran, zal ook wel hele ervaring zijn daar.

    Vermaak je.

    Groeten Daan

  • 23 Februari 2009 - 15:16

    Kajo:

    He Zuur,

    Vind je verhalen best vermalijk, maar haalt het niet bij de carnaval hoor :P

  • 23 Februari 2009 - 15:34

    Eva:

    Zowhee is het Skopje zelfs in macedonie bekend? haha! Wel mooie verhalen weer hoor Tjitte! Grappig ook van die hasj enzo:)
    veel plezier in Turkije en succes met je visum!
    x eva

  • 23 Februari 2009 - 16:16

    Jeannette Middel :

    Volgens mij vermaak jij je wel. Ben benieuwd naar je volgende ervaringen.
    Groet
    jeannette

  • 23 Februari 2009 - 19:13

    Ron En Jelly Eek:

    Hoi Tjitte, Ik ben er even voor gaan zitten om je verhaal te lezen.Wat leuk dat je dit nu werkelijk meemaakt.Heel veel plezier.Groetjes.

  • 24 Februari 2009 - 13:43

    Maris:

    Hoi volgens mij heb je gemazzeld in die trein!!En goed dat je niet rookte! Heel veel plezier in Turkije,is prachtig.Succes met je visum.Kus

  • 24 Februari 2009 - 13:54

    Joost En Irina:

    tjitte

    goede verhalen weer hoor! Veel plezier in turkije en we wachten in spanning af naar het vervolg van je trip

    Joost en Irina

  • 24 Februari 2009 - 23:22

    Jet:

    hee tjitte
    ik kom een beetje teut terug uit de stad, net knillis begraven...
    bizar klinkt het allemaal maar vooral levenservaring! goed bezig! veel plezier & succes nog!

  • 25 Februari 2009 - 15:31

    Markie:

    Tjitte,
    had je niet een mooie prijs kunnen regelen voor een beetje troep? weet mij te herinneren dat u een uitstekend onderhandelaar bent!
    Veel plezier kerel, hopelijk mag je Iran in! !

  • 26 Februari 2009 - 08:02

    Laura F:

    Hey Zuur,

    Je hebt het maar mooi voor elkaar. Om jaloers op te worden! Als ik het weer zo lees wil ik ook wel weer op reis hoor! Blijkt maar dat je dicht bij huis toch ook al veel moois kan zien!
    Nog heel veel plezier en blijf je verhalen vol houden!!

    Groetjes,

    Laura Fransen

  • 28 Februari 2009 - 11:59

    Hoeks:

    Ha Bonzo,

    Jij bent goed bezig!!!

    Misschien kun je her en der nog wat flauwe moppen verzamelen. Deze dan bundelen en weer een avond aan de bar vertellen zoals alleen jij dat kan doen.

    Veel plezier nog!!!

    Oudoeweej Hoeks

  • 28 Februari 2009 - 13:30

    Annet:

    heey tjitte!

    bedank voor je berichtje :) weekje thuis is meegevallen en t was fijn om even in NL te kunnen zijn.
    Ik maak idd mooie dingen mee, maar jou verhalen klinken wel erg ... crimineel haha. pas maar op dat je er zelf niet te veel mee te maken krijgt haha ;)

    hey ik ga je verhalen zeker volgen! veel plezier nog!

    Liefs, Annet

  • 28 Februari 2009 - 15:39

    Geja:

    Hey zuur,
    Zijn weer mooie verhalen en belevenissen, klinkt goed wat je daar allemaal beleefd.
    Veel plezier nog in 'turkey' en succes met het verkrijgen van je vissum.

    Groeten Geja

  • 28 Februari 2009 - 16:29

    Jan En Tilly:

    Hoi Tjitte,
    Vandaag hoorden we van jouw moeder dat je al 4 weken onderweg bent. Eindelijk, maar toch...
    We hadden nog een stille hoop dat je niet weg zou gaan, maar natuurlijk gunnen we je een hele mooie onvergetelijke reis en bijbehorende ervaringen. Wij zullen je site met belangstelling volgen.
    Goed op jezelf passen en veel genieten!
    groeten, Jan en Tilly

  • 01 Maart 2009 - 13:09

    Roelof Reinders:

    Hallo Tjitte, als ik alles zo lees en bezie dat gaat het fantastisch met je, mooi toch, zo zie je weer eens wat anders dan in Marum. Tjitte geniet er van en een hartelijke groet van Pake en een dikke tút van Beppe. A Dieu.

  • 01 Maart 2009 - 15:24

    Afke:

    Hallo Tjitte.
    Wat leuk dat jij ook een site hebt.Zo kunnen wij jou ook volgen.Hoorde het van Pake.
    De groetjes van Afke

  • 02 Maart 2009 - 13:34

    Fam. Blom :

    Tjitte,

    Leuk dat je aan je reis bent begonnen maak er een leuke tijd van.
    Groetjes Frank & Miranda, Oudenbosch

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Istanbul

Tjitte

Actief sinds 19 Jan. 2009
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 49827

Voorgaande reizen:

16 December 2014 - 29 Januari 2015

Cairo - Addis Abeba

01 Januari 2012 - 02 Maart 2012

Afrika

03 Februari 2009 - 01 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: