Voedselvergiftiging....Wat?! Nu al?! - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Tjitte Zuur - WaarBenJij.nu Voedselvergiftiging....Wat?! Nu al?! - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Tjitte Zuur - WaarBenJij.nu

Voedselvergiftiging....Wat?! Nu al?!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tjitte

16 Februari 2009 | Servië, Belgrado

Afgelopen dinsdag (10/2) ben ik om 7.30 uur met de trein richting de Hongaarse hoofdstad Boedapest vertrokken. Na een reis van ongeveer zeven uur door een vrij saai en vlak landschap kwam ik aan op Boedapest Keleti, zeg maar Boedapest CS. Met de folder van het hostel in de hand (meegenomen uit Praag) was het hostel eenvoudig te vinden. De volgende ochtend was ik van plan vroeg op te staan, maar met het opstaan strandde het plan voor de rest van de dag. Ooh wat voelde ik me k*t; zere strot, hoofdpijn, duizelig, zweten en zo kan ik nog wel even doorgaan. Een voedselvergiftiging had ik eigenlijk gepland voor landen als Turkije of India dus dit leek me wel erg vroeg in het traject. Daar komt bij dat ik redelijk in staat was alles binnen te houden. Dus hielden we het maar op een ordinair griepje. Op moeders advies besloten om twee dagen binnen te blijven, wat opzich geen straf was. Het hostel serveert gratis ontbijt, heeft gratis internet, draaide zelfs twee wasjes voor me en ik kon me prima vermaken met de meer dan 100 (illegale?) DVD's die ze hadden.
Na twee dagen mezelf toch maar bijelkaar geraapt en de stad in gegaan. Na een dag in een koud en winderig Boedapest te hebben vertoeft ben ik de volgende dag (zaterdag) door gegaan naar Belgrado, Servie. Op het station in Belgrado werd ik afgehaald door Milos. Milos is een 22-jarige Servier die ik tegen ben gekomen op couchsurfing.com (CouchSurfing is een internationaal, op internet gebaseerd gastvrijheidsnetwerk. Januari 2009 zijn er ongeveer 900.000 leden. Leden kunnen andere leden vragen om overnachting, en men kan aangeven of men een slaapplek ter beschikking heeft voor andere mensen. Ook is het mogelijk om de site te gebruiken om simpelweg mensen te leren kennen op plekken waar men nog niemand kent. Bron: Wikipedia). Dat afhalen ging nog bijna mis, Milos verzekerde mij ervan dat hij mij wel zou herkennen; de enige foto die hij van mij had gezien is de 'rolstoel foto' die op deze site staat. Op dit moment heb ik iets meer haar en de rolstoel heb ik in Den Bosch gelaten, dus liepen we elkaar straal voorbij. Maar uit eindelijk herkenden we elkaar toch. Na de nacht bij Milos en zijn vader (zijn moeder is 15 jaar geleden overleden) in hun flat met panoramisch uitzicht over een met sneeuw bedekt Belgrado te hebben doorgebracht, de hele zondag met Milos en zijn vrienden op stap geweest. We hebben oa een bezoek gebracht het oorlogsmuseum. Daar was een restant van de, tijdens de bombardementen op Belgrado van '99, neergehaalde, 'onzichtbare', F117 Stealth bommenwerper te zien (zie foto's). Bij het verlaten van het museum vroeg de suppoost Milos of hij mij nog wel even op het hart wilde drukken dat de Serviers niet zo slecht zijn als in de westerse media wordt beweerd. Dat kan ik na dit weekend bij deze gastvrije mensen beamen.
Ik hoop dat ik jullie niet heb verveeld met dit toch redelijke lang(dradig)e verhaal. Morgen zal ik mijn reis voortzetten richting Sofia, Bulgarije. Van deze stad heb ik niet erg hoge verwachtingen dus ik denk dat mijn volgende verhaal in Turkije zal worden geschreven.

Vanuit een Belgrado, bedekt onder een 20cm dikke laag sneeuw,

Groeten,

Tjitte

  • 16 Februari 2009 - 19:51

    Bauke:

    Hé papzak,

    Erg leuk om al je verhalen te lezen. Ik heb nu de eerste hoofdstukken van het boek al klaar. "De wildernis in met Tjitte Supertramp"

    Veel plezier nog en succes met de gezondheid....op naar "broodje doner land".

    Groeten Bauke

  • 16 Februari 2009 - 19:59

    Jakob:

    ha die zuur,

    lache zo'n verhaaltje/update, het verveeld niet hoor!
    rustig aan en geniet ze,

    groeten jakob

  • 16 Februari 2009 - 20:14

    Thomas:

    Yo,

    Denk je alles gehad te hebben als student, heeft hij als nog voedselziek:S of griep;)

    ach ja, moet zeggen dat de shi-sha er heerlijk bij staat!!! Bij jou ook, Turkije heeft ze ook.

    Zou zeggen reis unit aanschaffen!!

    gegroet,

  • 16 Februari 2009 - 20:16

    Gerdie:

    yes, een teken van leven.
    moeke maakte zich al weer zorgen.. ;)

    hey ik heb je lijst met telefoonnummers even veranderd in wat het moet zijn en je gemaild.
    Hoop dat je het nu kunt openen..

    he rolatorr.. ;)


  • 16 Februari 2009 - 20:31

    Feico:

    Goed verhaal Zuur. Mocht je hem nog tegen komen, doe Hristo, ook wel de giftige pijl genoemd, de groeten van me.

  • 16 Februari 2009 - 20:42

    Erik:

    Heej Czetnik,

    Valt niet mee om jou tussen die Serviërs te herkennen, Je burgert snel in. Wellicht lukt je dat ook wel bij de Bulgaarse mafia.

    Effe een tip! Kijk even of je ergens twee strippen ciprofloxaxine op de kop kan tikken. In de Oostbloklanden lukt dit vaak zonder recept gewoon bij de apotheek. Deze antibiotica heb ik zelf altijd bij me in vage landen voor het geval je een hardnekkige darm of luchtweginfectie oploopt (langer dan drie dagen klachten).

    Info internet: Aan reizigers naar landen met een sterk verhoogd risico van reizigersdiarree t: Zuid- en Midden-Amerika, Afrika, Midden-Oosten, Azië) wordt geadviseerd bij een gepland verblijf onder primitieve omstandigheden naast ORS ciprofloxaxine en eventueel loperamide mee te nemen.)

    Mocht er echt niets helpen; neem dan voldoende wodka ... alcohol doodt alles. Isveikata!

    Leuk om je zo te volgen. Sofia kan best wel eens de moeite waard zijn, maar ik denk dat Istanbul meer te bieden heeft. Ik lees 't wel.

    Groet,

    Erik

  • 16 Februari 2009 - 20:48

    Daan:

    He Zuur,
    Klinkt allemaal mooi zeg! Relaxt van die gastvrijheid dinges, wel klote van je voedselvergiftiging/ griepje... maar daar zal je wel aan moeten wennen in het begin want je zal nog wel meer brokkelen in het begin:D

    Veel plezier nog kerel!

    Groeten Daan

  • 16 Februari 2009 - 22:18

    Danute:

    Hi,
    It's so nice to see that your trip successful, but I can't understand what are you writing. It's a little pity.
    Good luck!!! And put more pictures!

  • 16 Februari 2009 - 23:02

    Boswachter:

    Hee kerl,

    je komt al mooi op gang! leuk om zo hier en daar wat contacten te gebruiken. zo kom je nog eens ergens.

    enne mocht je nog ergens last van hebben.. cola. dat helpt echt overal tegen. diarree, slapeloosheid, vast zittende bouten, vlees afbijten van schedels, aanslag in de wc verwijderen.. :P super spul!

    Gegroet!

  • 17 Februari 2009 - 06:51

    Niels Heijne:

    Mwoah, zeker geen lang(draderig) verhaal. Prima te doen eigenlijk! Mooi dat je een foto van dat gebombardeerde gebouw hebt gemaakt, daar hebben Fokko en ik allebei ook een paar van.

  • 17 Februari 2009 - 06:59

    Bennie:

    Hey Tjitte,

    Klote om al zo vroeg in de reis voedselvergifteging op te lopen. Iemand anders gaf de tip ook al, maar wodka helpt echt. 'n Vriend van mij heeft tijdens een reis door Rusland ook een voedselvergifteging opgelopen en die wodkatip daar met succes toegepast.

    Succes verder

    Groet,

    Bennie

  • 17 Februari 2009 - 07:13

    Willem Kamphuis:

    Hee Pik!

    Goed verhaal man! Wat k*t van de voedselvergiftiging, maar een hovenier komt er wel weer bovenop:) Super om je ervaringen op deze manier te kunnen volgen. Veel plezier in sgapieland en goeie reis.

    Groeten Willem

  • 17 Februari 2009 - 13:18

    Drewes:

    Hey Tjitte,

    Mooi om je verhalen te lezen. De reis schiet al aardig op. Hier in Ghana heb ik ondertussen olifanten in het wild gezien en de staart van een krokodil gekust. Echt hele mooie foto's zijn dat geworden. Het is hier alles behalve winter. Gister avond heb ik voor het eerst sinds mijn vertrek uit NL regen gezien.

    Over die middeltjes tegen diaree. Het ljkt me niet dat vodka gaat helpen als je aan de scheit bent. Waar ik wel goede ervaringen mee heb is Loperamide. Waneer de diaree wel heel erg dun wordt dan neem ik 1 capsule en daarna is het meetal wel weer over. Maar eigenlijk ben ik hier continu aan de scheit. Vanacht ook weer de hele houten poep doos volgescheten. Meestal voel ik me er niet ziek bij maar af en toe ben ik es een dagje half gaar. In de eerste week ben ik echt super ziek geweest en daarna eigenlijk niet meer zo erg. K denk dat jij nu ook wel het een en ander aan weerstand hebt opgebouwd.

    Groeten,
    Drewes

  • 17 Februari 2009 - 18:49

    Pieter Jan:

    mooi om te lezen.wel even balen van die zieke dagen maarja.. zoals wullm al zegt dat overleeft een beetje hovenier wel!

    ODM

    PJ

  • 17 Februari 2009 - 19:22

    Geja:

    Hey zuur,
    tis weer mooi om te lezen wat je allemaal heb gedaan en beleefd, ik dacht dat studenen altijd een goeie weerstand hadden??
    Ach, je moet maar zo denken, die 7 uur saaie uitzichten in de trein, voor €15,- kun je niet veel meer verwachten :D

    Succes nog en veel plezier in Sophia en Turkieland.

    Groeten Geja

  • 18 Februari 2009 - 06:53

    Tjitte:

    goed verhaal weer.

    Kan je die paarse achtergrond weer veranderen....wellicht mooi groen of zo ;)

    ODM
    Joost

  • 18 Februari 2009 - 09:38

    Hillie:

    Hoi tjitte,
    Alle4s gaat nog naar wens mag ik hopen. Als ik zo je verhaal lees kom je je zelf wel even tegen, een griepje en je niet happy voelen in de vreemde wereld is ook niet alles. Maar ik hoop dat je weer genoeg energie hebt om je reis door te zetten. Hiet alles goed, Simon heeft de leilinders geplant en bekijkt nu het beplantingsplan voor de rest van de tuin.
    Je bent al weer een aantal weken opreis, het gaat ongeacht toch allemaal heel snel.
    Nu succes verder en tot horens.
    Hillie en Jan

  • 18 Februari 2009 - 10:33

    Maris:

    Hoi,leuk om de reis zo te volgen.Heel veel plezier in Istanboel.Daar kun je jewel een paar dagen vermaken.Is een prachtige stad.Hou je taai en je maag op orde Kus Maris

  • 18 Februari 2009 - 14:21

    Gerjanne:

    Heey Jongen,

    Wel een beetje genieten he. Hopelijk is Turkije wat warmer voor je.
    Afgelopen weekend de ontgroening gehad op Nyenrode arggg. Ook hoofdpijn en beetje zwak maar gaat nu weer helemaal lekker.
    Geniet ervan he !!!

    Groeten uit Zaltbommel

  • 25 Februari 2009 - 13:59

    Rinze:

    ha die zuur!
    je site eindelijk gevonden.
    Ik zal je verhalen even kopieren en op mn gemak nalezen vanavond!

    de groente!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Servië, Belgrado

Tjitte

Actief sinds 19 Jan. 2009
Verslag gelezen: 653
Totaal aantal bezoekers 49827

Voorgaande reizen:

16 December 2014 - 29 Januari 2015

Cairo - Addis Abeba

01 Januari 2012 - 02 Maart 2012

Afrika

03 Februari 2009 - 01 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: