Iran, de as van het kwaad? - Reisverslag uit Tehrān, Iran van Tjitte Zuur - WaarBenJij.nu Iran, de as van het kwaad? - Reisverslag uit Tehrān, Iran van Tjitte Zuur - WaarBenJij.nu

Iran, de as van het kwaad?

Door: Tjitte

Blijf op de hoogte en volg Tjitte

11 Maart 2009 | Iran, Tehrān

Salam aleykom (goeie dag),

Na een week me prima vermaakt te hebben met een tripje door Turkije vrijdag dus m'n visum voor Iran opgehaald en zaterdag op de bus gestapt richting de grens. Een trip van 24 uur (!) Het transport bestond uit een luxe Scania bus en m'n medereizigers waren allen Iraniers. De meesten van hen gingen met dezelfde bus door richting Teheran, totaal een rit van 40 uur!
De laatste paar uur voor de grens bestond het landschap uit bergen, zand en rotsen. De meeste huizen die ik onderweg zag zagen er erg armoedig uit, vaak gebouwd van zwerfkeien en met daken van modder. Op de erven zag je tussen de kippen vaak enkele armoedig geklede kinderen spelen. Op zo'n 150km van de grens werden we staande gehouden door de politie. Een beetje vreemd vond ik omdat we nog lang niet bij de grens waren. De reden hiervoor werd me echter al snel duidelijk. Ieder volgend plaatsje had een zwaarbewapende legerpost omdat de PKK (terreurgroep die strijdt voor een onafhankelijk Koerdistan) hier in het verleden nogal actief was. Gelukkig kwamen we heelhuids aan in het laatste plaatsje voor de Turks/Iraanse grens. Hier heb ik afscheid van mijn inmiddels Iraanse vrienden genomen om even een nachtje bij te komen in een hotel om de volgende dag de grens over te gaan.
De volgende dag dus met een klein busje richting de grens gereden. Na een uitreisstempel aan de Turkse kant te hebben gehaald kreeg ik een ware VIP-behandeling van de Iraanse douane. Ik kreeg een persoonlijke escorte van een Iraanse douane beambte die mij netjes langs alle rijen lootste (ik hoefde dus niet te wachten).Na een foto te hebben gemaakt van Ayatollah Khomeini (schijn je hier niet teveel te moeten doen, zou je je camera nog wel eens kunnen kosten, of erger) ging het grote hek open en stond ik in Iran. Voor 2 euro met de taxi 20 km naar het volgende plaatsje afgelegd. Daar ben ik op de bus gestapt richting Tabriz. Na daar een dag rondgebanjerd te hebben ben ik gisteravond op de bus gestapt richting Teheran. Deze 9 uur waren veel minder comfortabel dan de 24 uur in Turkije. Maar goed, blij dat ik de benen weer kon strekken direct maar door gegaan naar de nederlandse ambassade in Teheran voor een aanbevelingsbrief. Een aanbevelingsbreif? Ja, een medewerkster van de ambassade heeft een standaard briefje bestemd voor de Pakistaanse autoriteiten voor me uitgedraaid; of ze alsjeblief deze vreselijk aardige, roodharige jongeman een visum voor hun land willen geven. Zoals jullie lezen lijkt het er op dit moment op dat ik over land door Pakistan richting India ga. Ik zal de ontwikkelingen nauwlettend volgen maar het lijkt er op dat het om dit moment (met in achtneming van de nodige veiligheidsmaatregelen) goed te doen is.

Dan nog eve een paar dingen die mij hier zijn opgevallen en waar jullie misschien ook wel benieuwd naar zijn:
Er rijden hier geen mannen op brommers met raketwerpers rond, zoals Evert dacht ;) ;
De afstanden hier van de ene plaats naar de andere zijn groot, 8 a 9 uur in de bus is niks (ter vergelijking, dat is ongeveer de afstand Groningen-Parijs);
Niet alle mannen hebben baarden. Bijna niemand eigenlijk, behalve een paar uber geestelijken;
De vrouwen dragen hier allemaal een hoofddoek (verplicht) of een chador (wat letterlijk tent betekend geloof ik);
Vrouwen zitten hier achter in de bus, mannen voorin. In een reisbus zit het dan wel weer door elkaar;
Het verkeer is hier een grote chaos, oversteken staat dan ook bijna gelijk aan een potje Russisch Roulette;
De mensen zijn supervriendelijk. Wanneer je ze de weg vraagt sleuren ze je een taxi in en brengen je er naar toe. En betalen doen ze vervolgens ook. Wanneer je de vraag steld waar je kan ontbijten; het zelfde verhaal, je bent hun gast zeggen ze.

Om af te sluiten: ik snap eigenlijk niet zo goed waar die George Dubbeljoe Bush zich de hele tijd zo druk over maakte; ik vind Iran tot nu toe helemaal de (kern)bom ;)

• 11 Maart 2009 - 09:04

Irene:

Mooi als ik mee was gegaan met je. Ik verplicht op de achterbank in de bus, en jij voorin. En maar heen en weer schreeuwen :p

• 11 Maart 2009 - 09:13

Boswachter:

dus niet met een raket werper? haha!

zo te lezen vermaak je je daar goed! leuk!

tjoow!

• 11 Maart 2009 - 09:14

De Witte:

Zuur,

Mooi verhaal weer! 'Je maakt het mee' zullen we maar zeggen! Ga je nog een potje cricketten in Pakistan?
    Hou je haaks!

De Witte

• 11 Maart 2009 - 09:20

Sanneke:

heej Tjitte,

leuk te horen dat je, je zo goed vermaakt! ik ben jaloers!

groetjes Sanneke

• 11 Maart 2009 - 09:22

Twan:

Salam aleykom Zuur jonge!
    Iran, geen vakantieland waar ik aan denk. Maar jij flikt het wel eem. Ik verwacht hier weer net zulke leuke verhalen als al die andere. Succes, veel plezier!
    Groet, Twan

• 11 Maart 2009 - 09:25

Twan:

Salam aleykom Zuur jonge!
    Groet, Twan

• 11 Maart 2009 - 09:26

Twan :

gelijk maar twee berichtjes:)

• 11 Maart 2009 - 09:38

Erik:

Prachtig omk te lezen allemaal!

Marja is een paar jaar geleden ook een paar weken in Iran geweest (Teheran en Isfahan). Het beeld dat wij hebben van dat land klopt inderdaad van geen kant en is pure propaganda om een vijandbeeld te creeëren. Zo'n 90% van de bevolking staat ook niet achter het beleid van de regering daar en wordt min of meer de wil opgelegd van een kleine religieuze elite. Iraniërs zijn in die regio ook de meest ontwikkelde mensen en velenb hebben dan ook een universitaire opleiding (vaak zelfs in Amerika) gevolgd.

Wel even een goedbedoelde tip. Een kennis van me die met de fiets naar India is gegaan en ook door Iran fietste, waarschuwde wel voor de mensen in Pakistan. Met name in de kleine dorpjes werd hij regelmatig bekogeld met stenen en kreeg hij dikwijls politie escorte. Reizen door Pakistan kun je volgens hem het beste met twee of meerdere personen doen volgens hem. Hij is er snel door heen gefietst!

Groeten van ons allemaal en maak er wat moois van.

Groet,

De Middendorpjes

• 11 Maart 2009 - 09:38

Derek:

hahah mooie ervaringen zuur! je verhalen zijn TOP, altijd weer lache om ze te lezen. ik mis alleen een aantal foto's.
    succes en veel plezier daar!

• 11 Maart 2009 - 09:41

Bauke:

He Tjitte,

Geweldig verhaal weer. Keep up the good work!!

Bauke

• 11 Maart 2009 - 09:46

Daan:

He Zuur,

Mooi dat je reis naar Iran goed is gegaan! Wel verschrikkelijke afstanden zeg, 9 uur in een bus, dan zouden ze bij mij de benen eraf kunnen schroeven.
    Hoop dat je veel van Iran kan zien en een iets beter beeld kan krijgen dan de VS en de westerse media ons geven.

Veel succes met je visa voor pakistan!

Groeten Daan

• 11 Maart 2009 - 09:57

Thomas:

Goed bezig!!!

Eh, kan je niet effe slof tabak sturen? dubbelappel alstublieft:P

gegroet,

Thomas

• 11 Maart 2009 - 09:58

Dick:

Heey Zuur,

Geweldig verhaal, ik mis alleen de foto's van jou met je geweldig mooie groen-zwarte Quadruplus vredeshelm en je wit vlaggetje. Ik ben erg benieuwd naar die kiekjes.

Odirint Dum Metuant!
    Dick

• 11 Maart 2009 - 13:39

Jolien:

Hey Tjitte,

Bedankt voor je kaartje die we vandaag kregen in Huize Hugo. Ik zie jou en Irene al zitten in de bus hoor we hebben het net hier al even uitgetest hoe het er ongeveer uit zou zien en horen natuurlijk. Veel succes in Iran en plezier natuurlijk.

Groetjes Jolien

ps Eigenlijk moet mijn kamer gestofzuigt worden en die van alle hugo's ook, kan je niet even terug komen?:P

• 11 Maart 2009 - 16:29

Marieke:

Heej Tjitte,

Als je nog meer aanbevelingsbrieven nodig hebt zal ik er ook nog wel ff eentje schrijven!! Doe voorzichtig met oversteken en geniet van je trip!

Kuss Marieke

• 11 Maart 2009 - 19:21

Paul:

Aangezien iedereen van GU al hun mening of een mooie zin hebben neer gezet. Hou ik het bij,

mega tof,

Groeten Paul

• 11 Maart 2009 - 19:48

Geja:

Hey zuur,
    klinkt weer goed allemaal, iig lekker gastvrij. Ben blij voor je dat de vooroordelen niet blijken te kloppen.
    Veel plezier nog en succes met ondek je plekje!
    x Geja

• 12 Maart 2009 - 20:54

Aletta:

Ik heb nog steeds bewondering voor je, steeds maar verder van huis. Houd de moed erin en ga vrolijk door met je supertrip. Ik heb wel door dat iedereen je goed helpt en tevens gastvrij is. Mooi dat mensen je zo behandelen.
    Tjitte zet hem op!!!

• 13 Maart 2009 - 17:08

Gerdie:

heey Bratháá ;)

ik heb je pakje vandaag gekregen:D Wat een super vette sjaal..!!

moeke zei gelijk: "oh kin tjitte niet nog eem n poar opstuurn" haha

thnxx..

nou rustig aan he..
    tot msn;)

liefs Gerdie xx

• 17 Maart 2009 - 11:04

Bennie:

Hey Tjitte,

De reis wordt met het land mooier en mooier. Goed om te horen dat je zonder al te veel problemen Iran in kon. Het zal me eigenlijk niet verbazen als de douanebeambten maar wat blij zijn dat iemand uit Europa wilt ervaren hoe hun land werkelijk is.
    Nogal een verschil met hoe ik toendertijd in de VS werd behandeld bij binnenkomst.

Er stond vandaag trouwens een achtergrond artikel over Iran in de krant. Meer specifiek over een bepaald typisch gerecht: Kaleh Pache.
    Moet je ook eens proberen ;).

Veel plezier en succes verder tijdens je reis.

Groet,

Bennie

• 17 Maart 2009 - 15:20

Rinze:

Machtig verhaal weer Zuur, delicious haha!

Kan je even een samenvatting van je avonturen tot nu toe naar mijn emailadres sturen: rinzeboonstra55@hotmail.com

Ik ben namelijk door woci belast met het onderwerp 'de groeten van' voor in het clubblad!

Thanks, en geniet ervan.
    Ik heb nog twee weekjes te gaan hier in Zambia en vertrek waarschijnlijk donderdag naar Malawi!!

• 18 Maart 2009 - 21:53

Baukje Boonstra:

Hoi Tjitte,
    Via Rinze zijn site kwam ik bij jou. Prachtige verhalen heb je weer. Ik heb besloten in Europa te blijven. Eerst Rinze met 4 vrouwen bij de lokale ANWB[mannen staan te "kijken".]en dan jij met vrouwen achter in de bus.[wat denken ze wel niet!!!!]Veel plezier daar en misschien kun jij je "playbackdansjes " daar nog even showen!!!!

• 19 Maart 2009 - 13:40

Ona And Gorka:

Ups, I don't understand anything... Xd

Hey!! We met some days ago in the Pakistan embassy... We also got the visa, they're giving it to us on sunday!!

Hope you have nice time in Iran and of course in Pakistan!
    Write us to tell how is everything there!

Our blog:
    www.exiliatsdoccident.blogspot.com
    (probably you'll not understand anything... :S)

See you!

• 23 Maart 2009 - 13:32

Naz:

Heeey so you met with Ona and Gorka!:)
    Great couple!:)
    I am so glad that everybody is fine and has the visa for Pakistan!:)
    NaZ!