Incredible India - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Tjitte Zuur - WaarBenJij.nu Incredible India - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Tjitte Zuur - WaarBenJij.nu

Incredible India

Door: Tjitte

Blijf op de hoogte en volg Tjitte

20 Mei 2009 | Nepal, Pokhara

Na twee weken in het rustige, schone, koele en mooie noorden van India te hebben doorgebracht ben ik afgelopen vrijdag weer teruggekomen in Delhi. In Delhi was het als vanouds druk, vies, warm en lelijk. Ik had dan ook niet de behoefte om hier langer te blijven dan strikt noodzakkelijk was. Dezelfde avond ben ik daarom per slaaptrein naar Varanasi gegaan. Het hostel waar ik zou verblijven beschikte over een dakerras met uitzicht over de ganges.
Varanasi is een van de heiligste plaatsen van India. De Hindoes komen hier om hun zonden van zich af te wassen en om hun dierbaren te cremeren. Als je door het oude deel van de stad loopt kom je bijna altijd wel een of meerdere rouwstoeten tegen. Het lichaam van de overledene wordt op de oever van de Ganges verbrand. Het ritueel waarbij overigens alleen mannen betrokken zijn en waarbij niet wordt gehuild (dit zou de reis naar het hiernamaals niet bespoedigen) duurt drie uur. Wat er dan nog over is van het lichaam wordt samen met de as de rivier in geschoven. Zwangere vrouwen, kinderen, heiligen, leprapatienten en mensen die zijn overleden ten gevolge van een slangenbeet worden niet gecremeerd. Zij worden verzwaard met stenen vanuit een bootje overboord gezet. Soms komt het voor dat de touwen waarmee het lichaam aan de stenen zit gebonden breekt waardoor het lichaam naar boven drijft. Het is dan het werk van de mensen uit de laagste kasten om deze mensen een 'herbegravenis' te geven. Met deze informatie stapte ik in een bootje om de verbrandigsceremonie en de zwem- en badsessies van de Hindoes te bekijken. Naast het feit dat je tijdens zo'n zwempartijtje in aanvaring kan komen met iets waarmee je liever niet in aanvaring komt, is de rivier ook nog eens sterk vervuild. Over de lengte van zeven kilometer voert de rivier door Varanasi. Binnen deze afstand zijn er 30 grote riolen die rechtstreeks op het 'badwater' lozen. Desalniettemin liet onze bootjonge/kipitein ons zien dat je het water rustig kunt drinken. Na drie dagen Varanasi ging ik richting Nepal. Ik was blij dat ik India na een maand kon verlaten. Ik vond het er vies, warm, stinken, lawaaierig en onplezierig. De mensen probeerden je of aan alle kanten op te lichten of waren erg arrogant en amper bereid om een fatsoenlijk gesprek met je te voeren. Deze mening is misschien een beetje kort door de bocht en eigenlijk kan je ook geen oordeel over een compleet land vellen als je maar zo'n klein gedeelte hebt bezocht.
Na een reis per trein, jeep en bus (op het dak) ben ik gister dus aangekomen in Pokhara, Nepal. Morgen start ik met een rondje om de Annapurna. Deze berg behoord tot de 10 hoogste bergen van de wereld. De wandeling rond deze berg bedraagt ongeveer 250 kilometer waarvan een gedeelte op 5400m hoogte. De planning is dat ik hier ongeveer 20 dagen over doe. Ik heb gehoord dat het werweldwijde web zich nog geen weg heeft verschaft in dit gebied. Tot die tijd moeten jullie het dus met dit bericht doen. Maar ik beloof dat ik nadat ik terug kom een uitgebreid verslag van de trip zal plaatsen.

Namaste!

  • 20 Mei 2009 - 15:37

    Berber:

    Hey Bonzo,
    Jammer dat we je verhalen 20 dagen moeten missen. Waarschijnlijk wordt de volgende weer een heel verhaal. Hopelijk met mooie plaatjes...
    Veel plezier in ieder geval. Groetjes uit het Limburgse.
    Bram en Berber

  • 20 Mei 2009 - 17:04

    Boswachter:

    joow Kerel,

    Ik hoorde al een soort gelijk verhaal van Irene.. zo blijkt maar weer dat je gewoon weerstand kunt opbouwen?

    ben benieuwd naar de foto's!!

  • 20 Mei 2009 - 17:16

    Geja:

    Hey Tjitte,
    Dusss, heerlijk helder ganges.... Jummie. Ach ja, studenten hebben over het algemeen een goede weerstand, maar zal t er niet op gokken.

    Veel succes met de wandeling, de nijmeegse 4daagse is er niks bij.
    Ik hoop dat je veel mooie dingen ziet en meemaakt!
    Veel plezier! Groetjes Geja

  • 20 Mei 2009 - 18:13

    Michiel:

    He Zuur,
    Wat gaaf om te lezen dat je via India nu in Nepal bent beland. Geniet ervan en probeer de knoflooksoep voor de hoogte. Trouwens ik lees dat je 20 dagen gaat lopen en je moet je even wegen voor je gaat lopen. Ik denk dat je bij terugkomst wel een kilo of 8 kwijt raakt. Veel plezier. Groeten Michiel

  • 21 Mei 2009 - 07:16

    Jan En Tilly:

    Hallo Tjitte,

    Bedankt voor de post!
    Geweldig wat jij allemaal ziet en beleeft. Natuurlijk ook een hele mooie wandeltocht gewenst! We kijken alvast uit naar jouw volgende verhaal en foto's. De tuin (lees : wij)mist jou, maar we doen ons best.
    groet, Jan en Tilly

  • 21 Mei 2009 - 08:40

    Twan Van Den Boomen:

    Heej Tjitte,

    Tog wat vaker in Doorsnee moeten komen om alvast wat weerstand op te bouwen. En nu een mooie tocht maken, inclusief een paar mooie foto's zodat we daar ook nog wat van zien. Veel plezier in ieder geval en mooie verhalen.

    Gr. Twan

  • 21 Mei 2009 - 08:44

    Carlijn:

    Heey Tjitte,
    Wat een mooi verhaal weer! Heel veel plezier en succes met je wandeling!
    groetjes Carlijn

  • 21 Mei 2009 - 12:44

    Annemarie En Mark:

    Tjitte!

    Lekker riviertje.... maar succes met je wandeling! We zijn weer benieuwd naar je volgende ervaringen!

    groetjes

  • 21 Mei 2009 - 15:39

    Laura:

    Hey Zuur,

    Ik moet toch even m'n beklag doen... Je verhaal was echt veel te kort!!! Ik vind het altijd geweldig om ze te lezen, dus ik vond het jammer dat je ons niet nog meer wilde vertellen!!
    Maar je bent wederom een ervaring rijker, waat een bende zeg.
    Ik wens je veel plezier in Nepal, en net als iedereen kijk ik uit naar je volgende verhaal en foto's over je wandeltrip!!
    Have fun!

    Groetjes Laura

  • 22 Mei 2009 - 10:39

    Jolien:

    Hey Tjitte,

    Nog bedankt voor je kaartjes! En... je bent heel dichtbij, dichterbij dan ik. Succes met je trip.

    O,ja ik moest je nog even de groeten doen van Hassan, dus bij deze de groetjes!

    Groetjes Jolien

  • 22 Mei 2009 - 20:37

    Ron:

    hey Tjitte,

    ik ben trouw fan van je verhalen, keep it up! and hang on.. kerel...

    ron

  • 23 Mei 2009 - 07:48

    Diana Pieters:

    Hoi Tjitte!
    Ik reageer nu voor het eerst, maar heb braaf alles gelezen tot nu en vind je ervaringen geweldig! Mooie foto's!!
    Heb je al ergens paard gereden???
    Wens je veel sterkte met de "wandeling om de berg.." pfff!

  • 23 Mei 2009 - 12:48

    Hoeks:

    Ha Bonzo,

    Normaal ben je niet vooruit te branden en nu ineens 250km lopen? Veel succes er mee en als je het haalt krijg je een biertje van me, bij terugkomst in onze schitterende soosch.

    Veel plezier nog en succes met je avonturen.

    Oudoeweej Hoeks

  • 23 Mei 2009 - 13:35

    Hillie Veen:

    Hoi Tjitte, ik wil je even bedanken voor je kaart,erg leuk dat je even aan ons hebt gedacht.
    Hier aan de Alberdaweg alles goed, de tuin wordt met de dag groener en het weer werkt ook nog eens mee.
    Nog 5 weekjes school en dan kunnen we weer 6 weken lang uit.
    Succes met je reis verder en tot horens,
    gr De Veentjes

  • 26 Mei 2009 - 05:09

    Pieter Jan:

    He Tjitte,

    Ik krijg door je verhaal veel zin om naar india te gaan hahah veel plezier nog!!

    ODM!!

    PJ

  • 26 Mei 2009 - 19:12

    Yvette:

    Hallo Tjitte,

    Mijn nicht, Ginette Vegter, verblijft al 3 jaar in Pokhara. Ze ondersteunt er een kindertehuis (Rainbow Home) en een ouderenproject. Het kindertehuis is net verhuist; een nieuw adres heb ik nog niet. Wil je eens rondvragen of je haar kunt vinden?
    Een goede vriend van haar is 2 dagen geleden vermoord en het zal haar vast goed doen als ze hoort dat wij elkaar kennen. Wil je haar het allerbeste wensen?
    Laatst kreeg ik geweldige foto's van de Annapurna: geniet ervan!
    Ginette kun je misschien ook vinden via: ginette_vegter@hotmail.com.

    Groetjes, Yvette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Pokhara

Tjitte

Actief sinds 19 Jan. 2009
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 49827

Voorgaande reizen:

16 December 2014 - 29 Januari 2015

Cairo - Addis Abeba

01 Januari 2012 - 02 Maart 2012

Afrika

03 Februari 2009 - 01 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: